', 'stichtingvalideringexamensmbo.nl'); ga('send', 'pageview');
In route 1 neemt een school voor een bepaalde kwalificatie valide exameninstrumenten af bij een een gecertificeerde instantie. Om gecertificeerd te kunnen worden, wordt de instantie die de exameninstrumenten ontwikkelt, getoetst aan de hand van de norm voor valide exameninstrumenten. Voor certificering gelden de producteisen (op basis van een steekproef uit het totaal van exameninstrumenten), […]
Zodra er gewijzigd wordt aan een valide exameninstrument is het instrument niet meer valide. Wijzigen mag alleen wanneer de wijzigingen worden toegepast via één van de drie routes voor valide exameninstrumenten. Op deze manier kan het gewijzigde instrument weer valide worden. Lees in deze publicatie hoe dit werk: 10 Toepassing valide exameninstrumenten – versie 2022
Bij valide exameninstrumenten met een examenopdracht (vaak kaderexamen met referentieopdrachten genoemd) mag de school volgens de instructie van de examenleverancier de examenopdracht vervangen. De school moet het instrument dan valide maken door bij het vervangen van de examenopdracht de instructie te volgen en vervolgens de examencommissie te laten verifiëren dat de vervangen examenopdracht tot stand is […]
De afspraken gelden voor: = beroepsgerichte (instellings-) examens voor kwalificaties = examens voor keuzedelen waar een certificaat aan verbonden is = generieke instellingsexamens (Nederlands, Engels en rekenen) De afspraken zijn niet van toepassing op de centrale examens, examens voor keuzedelen waaraan geen certificaat is verbonden en de verplichte externe examinering van beroepsvereisten. Dit is vastgelegd […]
Ja. Scholen kunnen ervoor kiezen om voor één kwalificatie meerdere routes te bewandelen om te komen aan valide exameninstrumenten. Let hierbij op dat het totaal van exameninstrumenten – inkoop en zelf geconstrueerd – dekkend is voor de kwalificatie.
Het werken volgens de drie routes naar een valide exameninstrument is vastgelegd in Afspraken voor valide exameninstrumenten mbo 2022 gemaakt tussen de MBO Raad, de NRTO en het ministerie van OCW. Een school: maakt voorafgaand aan inzet van exameninstrumenten bij examinering per kwalificatie de keuze welke route(s) zij doorloopt. Gemaakte afwegingen en keuzes zijn tot […]
Er zijn verschillende certificerende autoriteiten die een examenleverancier kunnen certificeren. Dit doen zij aan de hand van de norm voor valide exameninstrumenten. Ook zijn er kaders gesteld waarbinnen de certificerende autoriteiten werken. Examenleveranciers die zich willen laten certificeren kunnen zelf contact opnemen met een certificerende autoriteit die hiervoor geselecteerd is. Meer informatie over de certificerende autoriteiten […]
In de norm voor valide exameninstrumenten zijn product-, proces- en organisatie-eisen opgenomen. Een examenleverancier die zich wil laten certificeren moet aan al deze eisen voldoen. Een certificerende autoriteit zal de producteisen (op basis van een steekproef uit het totaal van exameninstrumenten), en de proces- en organisatie-eisen toetsen.
Certificering wordt gedaan door een aantal hiervoor geselecteerde onafhankelijke autoriteiten. Een certificerende autoriteit is benoemd op basis van een aantal eisen. Een certificerende autoriteit gaat vervolgens aan de hand van de norm voor valide exameninstrumenten (product-, proces en organisatie-eisen) instanties toetsen en certificeren. Daarbij zijn een aantal kaders opgesteld waarbinnen de autoriteiten werken. Meer informatie […]
Dit doet Stichting VEMBO. Er wordt door de stichting certificerende autoriteiten benoemd die examenleveranciers kunnen certificeren in route 1 en exameninstrumenten valideren in route 3. Een certificerende autoriteit wordt benoemd op basis van een set eisen. Hier vind je de autoriteiten die benoemd zijn.