', 'stichtingvalideringexamensmbo.nl'); ga('send', 'pageview');

Wat houdt de publicatie ‘Stappen route 2’ in?

23 jul , 2018  

Als een school exameninstrumenten construeert in route 2 dan volgt de school de afspraken die gevat zijn in de publicatie ‘Stappen route 2‘. Zodra alle stappen in het document afgerond zijn voor een exameninstrument van een bepaalde kwalificatie, levert dit een valide exameninstrument op.

Kan er ook een servicedocument gebruikt worden die niet in het overzicht voor route 2 staat?

23 jul , 2018  

In route 2 moeten in ieder geval de servicedocumenten gebruikt worden die in het kwalificatie-overzicht staan. Heb je een servicedocument dat nog niet in ons overzicht staat, voor iedereen toegankelijk is en je graag in het overzicht wil hebben? Neem dan contact op met de bedrijfstakgroepadviseur van jouw sector bij de MBO Raad. Hun contactgegevens […]

Welke servicedocumenten moeten in route 2 gebruikt worden?

23 jul , 2018  

Als voor de kwalificatie waarmee de school route 2 wil doorlopen servicedocumenten beschikbaar zijn, dan moeten deze gebruikt worden bij het construeren en vaststellen. Het gaat om specifieke servicedocumenten de opgenomen zijn in het kwalificatie-overzicht route 2. Voor instellingexamens Nederlands en Engels is er een servicedocument ontwikkeld dat gebruikt moet worden in route 2. Heb je […]

Waar is de rating (A,B, C) per kwalificatie voor route 2 gebleven?

23 jul , 2018  

Voorheen spraken we over een rating voor elke kwalificatie: een A,B of C-rating. Vanwege de doorontwikkeling van route 2 communiceren we de rating niet meer. Alle kwalificaties met een A of B-rating vallen nu in de categorie ‘Toegang tot route 2’ en alle kwalificaties met een C-rating vallen nu in de categorie ‘Geen toegang tot […]

Waarom kan met sommige kwalificaties route 2 niet doorlopen worden?

23 jul , 2018  

Route 2 kan niet met alle kwalificaties doorlopen worden. Kwalificaties die bestempeld zijn als ‘zeer complex om door te vertalen naar exameninstrumenten’ mogen niet door in route 2 (bekijk ‘kwalificatieoverzicht route 2’). Voor deze kwalificaties kan (indien mogelijk) ingekocht worden of kunnen scholen zelf exameninstrumenten construeren en deze instrumenten extern laten valideren (zodra dat mogelijk […]

Hoe werkt route 2?

23 jul , 2018  

In route 2 kunnen scholen zelf of samen met andere scholen exameninstrumenten construeren. In route 2 dient een school een alle afspraken te volgen zoals die zijn gevat in de publicatie ‘Stappen route 2‘. Route 2 kan niet met alle kwalificaties doorlopen worden. Kwalificaties die bestempeld zijn als ‘zeer complex om door te vertalen naar […]

Als een kwalificatie geen toegang heeft tot route 2, mogen de generieke instellingsexamens voor NL/Eng. dan wel route 2 doorlopen?

23 jul , 2018  

Ja, scholen kunnen voor het ontwikkelen van instellingsexamens voor Nederlands en Engels altijd route 2 gebruiken. Ook als de kwalificatie geen toegang heeft voor route 2, dat geldt namelijk alleen voor het beroepsgerichte deel. Voor instellingexamens Nederlands en Engels dienen de afspraken gevat in de publicatie ‘Stappen route 2‘ gevolgd te worden. Daarbij is de Quickscan […]

Op welke wijze is de norm voor valide exameninstrumenten op route 2 van toepassing?

23 jul , 2018  

In route 2 volgen scholen een aantal stappen waarmee ze komen tot valide exameninstrumenten, de stappen zijn gevat in het document: ‘Stappen route 2‘. In die stappen komt de norm ook aan bod. Zo dienen exameninstrumenten te voldoen aan de producteisen uit de norm voor valide exameninstrumenten. De proces- en organisatie eisen gelden als referentie […]

Hoe moet een school zich verantwoorden over de totstandkoming van valide exameninstrumenten?

23 jul , 2018  

Om aan valide exameninstrumenten te komen, maakt de school de keuze welke route(s) hij doorloopt. Gemaakte afwegingen en keuzes moeten tot op het niveau van de kwalificatie herleidbaar zijn. De school maakt jaarlijks op hoofdlijn zijn beleidskeuzes en afwegingen over het (in principe) inkopen van exameninstrumenten bij een gecertificeerde instantie (route 1) danwel het zelf […]

Waarover moet een school zich verantwoorden bij de inzet van valide exameninstrumenten?

23 jul , 2018  

Scholen kunnen per kwalificatie kiezen via welke route(s) ze komen tot valide exameninstrumenten. Scholen maken gemaakte keuze(s) inzichtelijk. Per kwalificatie moet herleidbaar zijn via welke route of combinatie van routes er tot valide exameninstrumenten gekomen is. Wanneer voor meerdere kwalificaties dezelfde route doorlopen wordt, kan dit in de verantwoording vermeld worden. Voorbeeld: voor kwalificatie x, […]