', 'stichtingvalideringexamensmbo.nl'); ga('send', 'pageview');

Wat houdt de publicatie ‘Stappen route 2’ in?

23 jul , 2018  

Als een school exameninstrumenten construeert in route 2 dan volgt de school de afspraken die gevat zijn in de publicatie ‘Stappen route 2‘. Zodra alle stappen in het document afgerond zijn voor een exameninstrument van een bepaalde kwalificatie, levert dit een valide exameninstrument op.

Kan er ook een servicedocument gebruikt worden die niet in het overzicht voor route 2 staat?

23 jul , 2018  

In route 2 moeten in ieder geval de servicedocumenten gebruikt worden die in het kwalificatie-overzicht staan. Heb je een servicedocument dat nog niet in ons overzicht staat, voor iedereen toegankelijk is en je graag in het overzicht wil hebben? Neem dan contact op met de bedrijfstakgroepadviseur van jouw sector bij de MBO Raad. Hun contactgegevens […]

Welke servicedocumenten moeten in route 2 gebruikt worden?

23 jul , 2018  

Als voor de kwalificatie waarmee de school route 2 wil doorlopen servicedocumenten beschikbaar zijn, dan moeten deze gebruikt worden bij het construeren en vaststellen. Het gaat om specifieke servicedocumenten de opgenomen zijn in het kwalificatie-overzicht route 2. Voor instellingexamens Nederlands en Engels is er een servicedocument ontwikkeld dat gebruikt moet worden in route 2. Heb je […]

Waarom is er geen sprake meer van wel of geen toegang voor route 2?

23 jul , 2018  

Voorheen werd bepaald aan de hand van de context en de complexiteit van een kwalificatiedossier of een school wel of geen toegang had tot route 2. Bij het ingaan van de Nieuwe Afspraken Valide exameninstrumenten in 2022 is besloten om de toegang sterk te vereenvoudigen.    

Hoe werkt route 2?

23 jul , 2018  

In route 2 kunnen scholen zelf of samen met andere scholen exameninstrumenten construeren. In route 2 dient een school een alle afspraken te volgen zoals die zijn gevat in de publicatie ‘Stappen route 2‘. Voor alle routes geldt dat de school zich hierover jaarlijks verantwoordt in het geïntegreerd jaarverslag.

Kan een school voor route 2 kiezen voor de generieke taal- en rekeninstellingsexamens?

23 jul , 2018  

Ja, scholen kunnen voor het ontwikkelen van instellingsexamens voor Nederlands, rekenen en Engels ook route 2 gebruiken. Voor instellingexamens Nederlands, rekenen en Engels dienen de afspraken uit in de publicatie ‘Stappen route 2‘ gevolgd te worden. Daarbij kan ook de Quickscan voor instellingsexamens Nederlands en Engels worden gebruikt. Deze kan je vinden op Quickscan Nederlands/ Engels […]

Op welke wijze is de norm voor valide exameninstrumenten op route 2 van toepassing?

23 jul , 2018  

In route 2 volgen scholen een aantal stappen waarmee ze komen tot valide exameninstrumenten, de stappen zijn gevat in het document: ‘Stappen route 2‘. In die stappen komt de norm ook aan bod. Zo dienen exameninstrumenten te voldoen aan de producteisen uit de norm voor valide exameninstrumenten. De proces- en organisatie eisen gelden als referentie […]

Mag de school wijzigen aan valide exameninstrumenten?

23 jul , 2018  

Zodra er gewijzigd wordt aan een valide exameninstrument is het instrument niet meer valide. Wijzigen mag niet, tenzij de wijziging doorgevoerd wordt via de routes. Op deze manier kan het gewijzigde instrument weer valide worden. Lees in deze publicatie hoe dat werkt.

Mag de school zelf een examenopdracht aanpassen (of vervangen) van een valide exameninstrument?

23 jul , 2018  

Omtrent het aanpassen van valide exameninstrumenten zijn werkafspraken geformuleerd. Deze afspraken zorgen ervoor dat de validiteit van een exameninstrument ook na aanpassingen geborgd blijft. Lees erover in de publicatie ‘Toepassing valide exameninstrumenten’.

Voor welke exameninstrumenten gelden de afspraken voor validering van exameninstrumenten?

23 jul , 2018  

De afspraken zijn van toepassing op alle exameninstrumenten voor de kwalificaties en mbo-certificaten. Er zijn twee uitzonderingen: de afspraken zijn niet van toepassing op de centrale examens de afspraken zijn niet van toepassing op externe examens die afgenomen worden als gevolg van (wettelijke) beroepsvereisten, waarbij de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het examen buiten de […]