', 'stichtingvalideringexamensmbo.nl'); ga('send', 'pageview');

Veelgestelde vragen – Route 2: zelf construeren

Mogen alle kwalificaties route 2 doorlopen?

Ja, alle kwalificaties mogen route 2 doorlopen.

Waarom is er geen sprake meer van wel of geen toegang voor route 2?

Voorheen werd bepaald aan de hand van de context en de complexiteit van een kwalificatiedossier of een school wel of geen toegang had tot route 2. Bij het ingaan van de nieuwe Afspraken valide exameninstrumenten 2022 is besloten om de toegang sterk te vereenvoudigen.

 

 

Hoe werkt route 2?

Scholen die de collectieve afspraken voor het construeren en vaststellen van exameninstrumenten ondertekend hebben (alle bekostigde scholen en scholen die lid zijn van de NRTO) kunnen aan de slag in route 2. In route 2 kunnen scholen zelf of samen met andere scholen exameninstrumenten construeren. In route 2 moet een school de afspraken volgen van ‘Stappen route 2‘.

Zijn de drie routes ook verplicht voor instellingsexamens Nederlands, Engels en rekenen?

Ja, de routekaart moet ook worden doorlopen voor de generieke instellingsexamens Nederlands, Engels en rekenen. Ook voor deze examens moeten ‘valide exameninstrumenten’ ingezet worden. Om voor generieke instellingsexamens tot valide exameninstrumenten in route 2 te komen moeten scholen de afspraken volgen van ‘Stappen route 2‘.
De routekaart is niet van toepassing op de centrale examens.

Op welke wijze is de norm voor valide exameninstrumenten op route 2 van toepassing?

In route 2 volgen scholen een aantal stappen waarmee ze komen tot valide exameninstrumenten: ‘Stappen route 2‘. In die stappen komt de norm ook aan bod. Zo dienen exameninstrumenten te voldoen aan de producteisen uit de norm voor valide exameninstrumenten. De proces- en organisatie eisen gelden als referentie voor de operationalisering van de collectieve afspraken voor het construeren en vaststellen van exameninstrumenten (juni 2016).

Mag de school wijzigen aan valide exameninstrumenten?

Zodra er gewijzigd wordt aan een valide exameninstrument is het instrument niet meer valide.
Wijzigen mag alleen wanneer de wijzigingen worden toegepast via één van de drie routes voor valide exameninstrumenten. Op deze manier kan het gewijzigde instrument weer valide worden.
Lees in deze publicatie hoe dit werk: 10 Toepassing valide exameninstrumenten – versie 2022

Mag de school zelf een examenopdracht aanpassen (of vervangen) van een valide exameninstrument?

Bij valide exameninstrumenten met een examenopdracht (vaak kaderexamen met referentieopdrachten genoemd) mag de school volgens de instructie van de examenleverancier de examenopdracht vervangen.
De school moet het instrument dan valide maken door bij het vervangen van de examenopdracht de instructie te volgen en vervolgens de examencommissie te laten verifiëren dat de vervangen examenopdracht tot stand is gekomen conform instructie en er wederom sprake is van een instrument dat aan de producteisen van de norm voor valide exameninstrumenten voldoet.
Lees in deze publicatie hoe dit werk: 10 Toepassing valide exameninstrumenten – versie 2022

Voor welke exameninstrumenten gelden de afspraken voor validering van exameninstrumenten?

De afspraken gelden voor:
= beroepsgerichte (instellings-) examens voor kwalificaties
= examens voor keuzedelen waar een certificaat aan verbonden is
= generieke instellingsexamens (Nederlands, Engels en rekenen)
De afspraken zijn niet van toepassing op de centrale examens, examens voor keuzedelen waaraan geen certificaat is verbonden en de verplichte externe examinering van beroepsvereisten.
Dit is vastgelegd in de Afspraken valide exameninstrumenten mbo 2022.

Een school koopt voor een deel van de kwalificatie exameninstrumenten in en voor een ander deel wordt zelf geconstrueerd, mag dat?

Ja. Scholen kunnen ervoor kiezen om voor één kwalificatie meerdere routes te bewandelen om te komen aan valide exameninstrumenten. Let hierbij op dat het totaal van exameninstrumenten – inkoop en zelf geconstrueerd – dekkend is voor de kwalificatie.

Wat zijn de collectieve afspraken en hoe verhouden ze zich tot de drie routes naar valide exameninstrumenten?

De collectieve afspraken zijn gemaakt door de MBO Raad en de NRTO, namens hun leden. Daarin is afgesproken dat scholen in principe exameninstrumenten inkopen. In de Afspraken valide exameninstrumenten mbo 2022 wordt dit principe doorgezet: hier is afgesproken dat scholen in principe exameninstrumenten inkopen bij een gecertificeerde examenleverancier.
Daarnaast is afgesproken dat als scholen toch zelf exameninstrumenten construeren dat dan een mbo-brede set van vijf criteria toegepast moet worden bij het construeren en vaststellen van exameninstrumenten:
= Wettelijke kaders, kwalificatiedossier en standaarden zijn uitgangspunt
= Scholen en bedrijfsleven zijn aantoonbaar betrokken

= Onafhankelijkheid is gewaarborgd

= Systematisch en volgens vastgestelde processen

= Constructeurs en vaststellers hebben inhoudelijke expertise en handelen professioneel
Deze collectieve afspraken zijn verplicht na te leven bij gebruik van route 2.

Hoe moet een school zich verantwoorden over de totstandkoming van valide exameninstrumenten?

Het werken volgens de drie routes naar een valide exameninstrument is vastgelegd in Afspraken voor valide exameninstrumenten mbo 2022 gemaakt tussen de MBO Raad, de NRTO en het ministerie van OCW.
Een school:

  • maakt voorafgaand aan inzet van exameninstrumenten bij examinering per kwalificatie de keuze welke route(s) zij doorloopt. Gemaakte afwegingen en keuzes zijn tot op het niveau van de kwalificatie herleidbaar;
  • maakt jaarlijks de toepassing van de Afspraken valide exameninstrumenten mbo door de school inzichtelijk. De school
  • maakt hiervoor op hoofdlijn haar beleidskeuzes en afwegingen over het (in principe) inkopen van exameninstrumenten bij een gecertificeerde instantie (route 1) danwel het zelf construeren van examens (route 2 en 3) inzichtelijk;
    stelt, via de MBO Raad of NRTO,informatie over de toepassing van de Afspraken valide exameninstrumenten mbo door de school beschikbaar aan de uitvoerder van de monitoring (Stichting Valide Exameninstrumenten MBO) ten behoeve van een jaarlijkse monitoring die plaatsvindt op geaggregeerd niveau (alle mbo-scholen).

De verantwoording van het gebruik van de routekaart is onderdeel in het proces van examinering. Het is aan de school zelf om te bepalen hoe ze de verantwoording inrichten en wie de verantwoording doet.